Vajon mit csinál egy PR ügynökség, hogyan zajlik egy PR kampány? Úgy gondoltuk, hogy ha szeretnétek belátni a kulisszák mögé, akkor elhúzzuk a függönyt. Erre pedig kiváló lehetőség egy-egy kommunikációs kampányunk szakmai szemmel történő bemutatása. Például annak a története, hogyan hajóztunk szemben az árral, és képviseltük a Személyhajósok Szövetségét (SZHSZ) és a Magyar Hajózási Országos Szövetséget (MAHOSZ) egy fontos kérdésben.
Mi volt a PR ügynökség feladata?
Rendkívül izgalmas és összetett kihívás előtt állt 2024. tavaszán a BeUP! PR Consulting a Személyhajósok Szövetsége (SZHSZ) és a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) megbízásának köszönhetően.
Azt a feladatot kaptuk ezektől a szervezetektől, hogy a Duna-parti Építési Szabályzat (DÉSZ) tervezett módosításával kapcsolatos szakmai álláspontjukat jelenítsük meg a közbeszédben, és juttassuk el a fővárosi döntéshozókhoz is. A tét nagy volt, hiszen a Főváros vezetése 2024. április végére tervezte a szabályzat módosítását a belvárosi kikötők számának drasztikus csökkentése érdekében.
Belecsaptunk a habokba – Így zajlott a kampány
Az előttünk álló feladatokra rendkívül szűk határidő, mindössze 3 hét állt rendelkezésünkre. Hogy mit lehet ilyenkor tenni? Úgy döntöttünk, hogy egy komplex, több szinten zajló kommunikációs csomagot állítunk össze, majd meg is valósítottuk, szorosan együttműködve a szövetségekkel.
Ebben a PR-csomagban volt sajtótájékoztató szervezés és lebonyolítás, televíziós, rádiós interjúk szervezése, cikkek, sajtóközlemények írása csakúgy, mint szöveges és videós tartalmak gyártása a youtube csatornára és a közösségi média felületekre (ebből a videóból például kiderül a hajósok álláspontjának összefoglalója), illetve komplex közösségi média-menedzsment. Az akció része volt egy sajtónyilvános hajós kirajzás is a Dunán, ahol a budapesti személyhajósok teljes flottája megmutatkozott a nagyközönségnek: előzetes regisztráció után bárki felszállhatott a hajók fedélzetére, és első kézből tapasztalhatta meg a budapesti személyhajózás szépségét. Az akció óriási sikert aratott, hiszen több mint négyezer utas vett részt a közös sétahajózáson, így kézzelfoghatóvá vált számukra is, hogy mi forog kockán a tervezett kikötőbezárásokkal. A kirajzás kommunikációja is a BeUp! PR ügynökség feladatát képezte.
Mi az, amit a sajtóban kommunikáltunk?
Fontos volt a bennünket felkereső szervezetek szakmai érveire építenünk. Megfogalmaztuk a kulcsüzeneteket, és minden lehetséges fórumon ezt kommunikálták a szervezetek. Hogy melyek voltak ezek?
“A MAHOSZ és az SZHSZ elutasítja a Duna-parti Építési Szabályzat tervezett módosítását, mert a DÉSZ mellőszi a szakmaiságot, hiányoznak a hatástanulmányok és a megoldási javaslatok.
Emellett ígéretével ellentétben nem visszaadja a Dunát a budapestieknek, hanem elveszi tőlük azt.
A Duna közkincs, melynek hozzáférését egy kisebbség szeretné a többség számára korlátozni.
Az tervezett módosítás a jelenleginél sokkal nagyobb légszennyezéshez és zajterheléshez vezet, és veszélyezteti a közlekedésbiztonságot a Dunán.
Emellett ellehetetlenítené a hajós társadalmat és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltató cégeket, több tízezer ember megélhetését veszélyeztetve.
Arról nem is beszélve, hogy a fővárosi és a hazai turizmusnak, így közvetetten a hazai nemzetgazdaságnak is nagy károkat okozna.
A szakmai szervezetek és a hajós társadalom nyitott a párbeszédre, a helyzet megoldására.”
A szakmai érvek bemutatása tehát nagyon fontos volt, és örülünk, hogy sikerült felhangosítanunk a MAHOSZ és az SZHSZ hangját.
Milyen eredményeket értünk el?
Hogy milyen eredménnyel zárult a kampány? Beszéljenek helyettünk a számok:
Három hét alatt 156 megjelenést értünk el az országos televízió- és rádiócsatornákon, a mainstream online hírportálokon és a nyomtatott sajtóban, így több millió emberhez sikerült eljuttatnunk a személyhajósok álláspontját a tervezett kikötő bezárásokról. A BeUP!-nak is köszönhetően ott voltak a hajós hírek az RTL Klub, a TV2, az ATV, az MTVA, a Hír TV, a Trend FM, a Pénzcentrum, az Index, a Magyar Nemzet, a Blikk, a 24.hu, a Mandiner, a Népszava, a Világgazdaság, az Origo, a turizmus.com felületein, és sorolhatnánk tovább a médiumokat. Emellett a social médiában százezernél is több felhasználót értünk el a bejegyzéseinkkel egy nulláról elindított Facebook-oldallal.
Ami pedig nagyon fontos eredmény: a Személyhajósok Szövetsége és a Magyar Hajózási Országos Szövetség megkerülhetetlenné váltak a szakmai érdekérvényesítésben. Fontos megjegyeznünk, hogy a szervezetek vezetői nem csak kiváló hajósok, de remek partnerek is voltak a közös munka során! Így, habár megszavazták a tervezetet, azt elértük, hogy ezek a szervezetek most már erőteljes érdekérvényesítésre képesek, akikre odafigyelnek. A hajósok tiltakozását mi sem bizonyítja jobban, hogy a DÉSZ-ügy a mai napig nem ért véget, hiszen az elfogadott szabályzat betarthatatlan.
A BeUP! PR Consulting Kft. pedig újabb felkérést kapott az SZHSZ-től, így a közös munkánk folytatódik. Ez öröm és megtiszteltetés számunkra, hiszen egy PR-ügynökség életében is mindig az a legnagyobb elismerés, ha egy korábbi ügyfele visszatér.